Després d’haver realitzat una sèrie de documentals i de projectes de
millora, ha estat l’hora de poder-ne visualitzar un parell.
“Bon dia”. Aquest documental tractava sobre l’assemblea que es
porta a terme a una determinada escola. Al acabar d’haver aquest documental, la
meva impressió ha estat que a la mestra li faltava posar en pràctica més
dinamisme, i que no fos tant monòtona aquesta part del dia. A més, molts dels
infants deixaven de prestar atenció ja que desconnectaven de l’activitat.
Personalment, penso que a aquestes assemblees, els hi faltava més vida, mes
decoració, mes participació, més dinamisme, també és un lloc idoni per
treballar les emocions, i per el contrari pot acabar sent una activitat massa rutinària,
en el sentit de fer-se mecànicament.
Seguidament, hem vist un altre documental, d’unes companyes nostre d’Eivissa,
“La vida en les parets”, i aquest
documental m’ha encantat. M’ha agradat el poder veure les diverses visions que
un mateix objecte pot arribar a tenir, segons amb els ulleres que el mirem, i
gràcies a això, hem pogut escoltar diverses visions i funcions de les parets.
Però si ens centrem en el nostre camp, el de l’educació, hem pogut observar de
quina manera les parets serveixen per documentar, per deixar constància, per
informar, per ensenyar...formant part d’un element més en l’escola, un element
que ajuda a reflectir el dia a dia de les escoles i a plasmar tot el procés que
es porta a terme en les aules.
El tercer documental que se’ns ha mostrat ha estat “L’art a l’escola infantil”, en ell unes alumnes en pràctiques
explicaven que l’escola on estaven tenia poca decoració i volien introduir material
reciclat i fer activitats per a que els infants també col·laboressin en la
decoració de l’aula. Com el centre només estava decorat amb plàstic i cement,
les practicant varen trobar interessant la incorporació d’un material reciclat
per a que fos material més proper i natural.
El fet de tenir una escola i unes aules sense vida, en mostra la manera en
que moltes de les educadores, mestres acaben desmotivant-se i assumeixen un rol
més passiu, on no es dóna mica d’innovació ni d’interès, perjudicant de manera
negativa als nens. És positiu que les alumnes de pràctiques aportin vida al
centre i intentin canviar aquesta actitud, però el treball fet no ha d’acabar
quan les practicant se’n vagin del centre, sinó que les educadores haurien de
seguir amb ell, perquè sinó tot aquest treball acaba perdent-se.
També vàrem visualitzar altres documentals al seminari, que tractaven de:
-
Una
escola alternativa, que rebutja el sistema educatiu i una educació reglada i
estructurada.
-
El
treball per projectes que es portava a terme en una escola.
-
Un
projecte de millora sobre l’educació musical.
-
Un
espai de cartró, on es pretenia decorar les aules amb aquest material.
-
Una
millora d’un pati.
Personalment, el fet de treballar d’aquesta manera i participar activament
en el muntatge d’un projecte, així com la recerca d’informació, i després
poder-ho compartir amb els companys tota la feina feta, m’ha encantat. Crec que
és una manera d’aprendre d’una manera més vivencial, que nos pas les classes teòriques
plenes de continguts. Aquí, el continguts també es donen, però d’una manera més
dinàmica i pràctica.
A més, el fet que la informació sigui objectiva ens ajuda a crear un bon
propi criteri i punt de vista. Poder observar aquest documentals, ens ha ajudat a aprendre sobre temes pràctics,
aspectes que es donen al dia a dia en les aules, i que nosaltres en un futur
ens trobarem, i que per desgràcia són aspectes oblidat en la carrera, ja que
tot es centre més en la part teòrica.
Vegem tots els documentals, he aprés la importància de documentar, de
plasmar tot el que es fa i que no quedi només en acció, he escoltat una nova
visió quan a l’educació, que rebutja tot procés estructurat i busca una
desenvolupament lliure, he aprés de quina manera s’apliquen totes les
pedagogies a la pràctica i com fem servir aquests continguts teòrics en el dia
a dia, he aprés lo significatiu que són els projectes per als infants ja que
són temes que sorgeixen d’ells i això els motiva, he aprés lo important que és
mantenir una actitud vital i renovadora, sense estancar-se, volent millorar
cada dia i no deixant que la monotonia ens guanyi.....
En definitiva, he aprés aspectes molt significatius d’una manera més
pràctica, més vivencial, observant aspectes positius i negatius i poden
reflexionar sobre ells mateixos, per anar construint la meva pròpia manera d’entendre
l’educació.
Les competències treballades en aquesta entrada han estat les següents: 1.3. Accedeix i revisa altres blocs i
experiències per tal d’ampliar la pròpia formació, 1.4.Arriba a conclusions
elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la
teoria com de la pràctica. 5.1.Reflexiona sobre els trets diferencials entre
bones pràctiques i projectes de millora, ja que per una banda he tingut que
analitzar i observar altres documentals i experiències, per finalment crear una
pròpia opinió i assimilar nous esquemes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario