viernes, 3 de mayo de 2013

DAFO del meu centre

Fins fa uns pocs dies mai havia escoltat el terme “DAFO”, i per la gent que tampoc ho hagi escoltat mai, el DAFO del centre és l’anàlisi d’aquest mateix. En ell queden reflectits les debilitats i les fortaleses que el centre posseeix (factors interns), i les amenaces i les oportunitats que ofereix l’entorn (factors externs).

I quin és l’objectiu del DAFO? El seu objectiu no és altre que reflexionar sobre el centre on es treballa (o on es realitzen pràctiques), podent observar com aquestes ens condicionen o ens afavoreixen en el dia a dia, i que es pot fer per solucionar possibles obstacles o mancances.

Per fer el DAFO del centre educatiu on vaig realitzar les pràctiques, em tocarà fer un poc de memòria, però amb lo que puc arribar a recordar, el resultat seria el següent:

Debilitats
Fortaleses
Poca connexió amb les practicants.
Bona comunicació entre els professionals.
Gran comunicació amb les famílies.
Formació continua dels docents.
Treball per rutines i experimentació
Gran sentiment d’integritat.
Amenaces
Oportunitats
Estructura enveida i amb molta humitat.
Espais petits.
El centre es troba en mig del camp.
Entorn sociocultural alt i amb varietat de països.

Per que fa a les fortaleses d’aquesta escoleta, la bona comunicació constitueix una eina molt positiva ja que és important que tots els educadors es sentin part d’aquest grup i que entre tots arribin a un mateix punt. Una bona cohesió constitueix una font molt enriquidora ja que es comparteixen experiències, ideals, propostes, pensaments, etc.. i ajuda que tot l’equip actuï en coherència i amb suport els uns dels altres. A més, és un dels principals eixos per a resoldre les debilitats i amenaces del centre, podent arribar a un mateix consens i buscant en conjunt possibles eines per trobar solucions.

La bona comunicació amb les famílies i la seva incorporació en activitats del dia a dia, resulta un bon camí per al establiment de vincles, conèixer be a les famílies, que elles es sentin implicades i escoltades.
D’altra banda, el treball per rutines afavoreix que els infants estructurin el temps d’estar en l’escolat a més de guanyar seguretat. És un manera de preparar-los cap a la vida. L’experimentació com a metodologia educativa, afavoreix que els nens es desenvolupin al seu propi ritme, sense sentir-se agobiats ni pressionats.

També, la formació continua, suposa una fortalesa ja que en ell es veu les ganes de millorar i reciclar-se, adaptant-se a noves situacions i volent aconseguir un ventall més ampli a l’hora de donar respostes, innovar i actuar.

No obstant, el fet de no integrar-nos a nosaltres, les practicant, com una participant més em va semblar una debilitat bastant grossa, ja que era una manera de tancar-se a lo desconegut i no oferir-nos aquest sentiment d’integritat , seguretat i comoditat.

Pel que fa a les oportunitats, el fet de trobar-se en mig del camp, rodejat de pins i arbres és un recurs molt beneficiari, ja  que ofereix moltes oportunitats que altres escoletes, situades en una ciutat i envoltades de renou, cotxes i contaminació no poden tenir.

A més, aquesta varietat cultural ofereix als infants l’aprenentatge d’altres cultures, que ben aprofitat pot resultar molt enriquidor.

Però si tenim en compte les amenaces, el fet de que la infraestructura sigui veia, els espais petits, i hi hagi molta humitat pot resultar un poc dificultós a l’hora de determinades activitats.

Per finalitzar, crec que per a que el DAFO tingui uns resultats els més positius possibles és important la bona comunicació de tots els educadors/mestres que formen al centre ja que amb una bona cohesió i amb ganes de fer es poden donar solucions a molts de “problemes”.



Penso que les competències que he treballat mitjançant aquesta entrada són la 1.2 Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional, la 1.4.     Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica ja que mitjançant la contractació d’informació recopilada he analitzat els aspectes positius o negatius arribant a unes determinades conclusions.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario