Fins fa uns pocs dies mai
havia escoltat el terme “DAFO”, i per la gent que tampoc ho hagi escoltat mai,
el DAFO del centre és l’anàlisi d’aquest mateix. En ell queden reflectits les
debilitats i les fortaleses que el centre posseeix (factors interns), i les
amenaces i les oportunitats que ofereix l’entorn (factors externs).
I quin és l’objectiu del
DAFO? El seu objectiu no és altre que reflexionar sobre el centre on es
treballa (o on es realitzen pràctiques), podent observar com aquestes ens
condicionen o ens afavoreixen en el dia a dia, i que es pot fer per solucionar
possibles obstacles o mancances.
Per fer el DAFO del centre
educatiu on vaig realitzar les pràctiques, em tocarà fer un poc de memòria,
però amb lo que puc arribar a recordar, el resultat seria el següent:
Debilitats
|
Fortaleses
|
Poca connexió amb les practicants.
|
Bona comunicació entre els professionals.
Gran comunicació amb les famílies.
Formació continua dels docents.
Treball per rutines i experimentació
Gran sentiment d’integritat.
|
Amenaces
|
Oportunitats
|
Estructura enveida i amb molta humitat.
Espais petits.
|
El centre es troba en mig del camp.
Entorn sociocultural alt i amb varietat de països.
|
Per que fa a les
fortaleses d’aquesta escoleta, la bona comunicació constitueix una eina molt
positiva ja que és important que tots els educadors es sentin part d’aquest
grup i que entre tots arribin a un mateix punt. Una bona cohesió constitueix
una font molt enriquidora ja que es comparteixen experiències, ideals,
propostes, pensaments, etc.. i ajuda que tot l’equip actuï en coherència i amb
suport els uns dels altres. A més, és un dels principals eixos per a resoldre
les debilitats i amenaces del centre, podent arribar a un mateix consens i
buscant en conjunt possibles eines per trobar solucions.
La bona comunicació amb
les famílies i la seva incorporació en activitats del dia a dia, resulta un bon
camí per al establiment de vincles, conèixer be a les famílies, que elles es
sentin implicades i escoltades.
D’altra banda, el treball
per rutines afavoreix que els infants estructurin el temps d’estar en l’escolat
a més de guanyar seguretat. És un manera de preparar-los cap a la vida.
L’experimentació com a metodologia educativa, afavoreix que els nens es
desenvolupin al seu propi ritme, sense sentir-se agobiats ni pressionats.
També, la formació
continua, suposa una fortalesa ja que en ell es veu les ganes de millorar i
reciclar-se, adaptant-se a noves situacions i volent aconseguir un ventall més
ampli a l’hora de donar respostes, innovar i actuar.
No obstant, el fet de no
integrar-nos a nosaltres, les practicant, com una participant més em va semblar
una debilitat bastant grossa, ja que era una manera de tancar-se a lo
desconegut i no oferir-nos aquest sentiment d’integritat , seguretat i comoditat.
Pel que fa a les
oportunitats, el fet de trobar-se en mig del camp, rodejat de pins i arbres és
un recurs molt beneficiari, ja que
ofereix moltes oportunitats que altres escoletes, situades en una ciutat i
envoltades de renou, cotxes i contaminació no poden tenir.
A més, aquesta varietat
cultural ofereix als infants l’aprenentatge d’altres cultures, que ben
aprofitat pot resultar molt enriquidor.
Però si tenim en compte
les amenaces, el fet de que la infraestructura sigui veia, els espais petits, i
hi hagi molta humitat pot resultar un poc dificultós a l’hora de determinades
activitats.
Per finalitzar, crec que
per a que el DAFO tingui uns resultats els més positius possibles és important
la bona comunicació de tots els educadors/mestres que formen al centre ja que
amb una bona cohesió i amb ganes de fer es poden donar solucions a molts de
“problemes”.
Penso que les competències que he treballat
mitjançant aquesta entrada són la 1.2 Reflexiona i pondera sobre elements que
porten a una bona actuació professional, la 1.4. Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de
la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica ja que mitjançant la contractació d’informació
recopilada he analitzat els aspectes positius o negatius arribant a unes
determinades conclusions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario