viernes, 3 de mayo de 2013

Els temps i l’espai en les escoletes


Al pensar en una escola o escoleta, hem de vorer-les com algo més que no pas un edifici. En aquestes institucions es mantenen diversos tipus de comunicacions: entre mestres, entre alumnes, entre pares, etc. establint uns vincles molts importants per els infants, a més de trobar-se tot organitzar baix un espai i un temps.

L’espai i el temps han d’afavorir  un clima positiu a l’aula, havent un bona convivència entre infants i docents i un ambient que afavoreixi l’aprenentatge i sempre es tinguin en compte les necessitats dels infants.

Una bona estructuració del temps i de l’espai afavorirà que es creïn vincles de qualitat i a que els infants interioritzin poc a poc l’estructuració temporal i espacial.

Serà important que tot el material estigui a l’abast dels nens i ells mateixos puguin agafar el que vulguin o necessitin en un determinat moment i que quan hagin acabat ho guardin. De manera que si tenen set, puguin agafar per ells mateixos l’aigua i després deixar-la al seu lloc, afavorint la seva autonomia.

Els espais hauran d’estar ben definits. Per exemple, si l’aula està separada per racons, el racó de matemàtiques serà exclusivament per això. Sempre organitzarem l’espai dins de les possibilitats que hi hagi en el nostre centre. A més ho farem actuant segon les necessitats dels nens, adequant el millor possible l’espai i la temporització per a ells, aconseguint també l’adquisició d’unes rutines i uns hàbits.

Es important i necessari que els docents vulguin millorar sempre la realitat que els envolta a les aules. Els docents són els responsables de com sigui aquesta organització del temps i dels espai, i contar amb un bon equip que es donin suport els uns als altres sempre és molt avantatjós.

Un bon clima a l’aula afavorirà uns vincles afectius segurs, però per això haurem de tenir en compte que els infants no es sentin pressionats per el temps, que tinguin a mà tot el material que vulguin, observar que es donin relacions de qualitat i si no es això mirar de millorar aquest aspecte...

A més a més, hem de tenir clar, que tot moment i tot espai en un centre es educatiu, des de les aules, les cuines, el pati, el bany, tot. Es tracta de saber aprofitar-ho al màxim tenen una bona organització i oferint un gran ventall de possibilitats als infants per així tenir un millor desenvolupament.

Finalment, la temporització en aquesta etapa sempre ha de ser flexible (respectant sempre les rutines) per així adaptar-nos al ritme dels infants. Però sempre amb un mateix ordre, per a que així els nens interioritzin mentalment l’estructura del dia.



Penso que les competències que he treballat mitjançant aquesta entrada són la 1.2. Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional, la 1.4.     Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica i la 3.2.           Aporta reflexions en quant a l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai, dinàmiques de treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències

He triat aquestes competències ja que he reflexionat sobre el que jo penso sobre el temps i l’espai i com haurien de ser i fent conclusions sobre aquests factors.
 


1 comentario:

  1. Hola Andrea, he leído tu publicación y estoy totalmente de acuerdo contigo. Considero que el centro es un gran laboratorio de posibilidades y que el espacio y el tiempo son esenciales.

    Muy interesante

    ResponderEliminar