Al pensar en una escola o
escoleta, hem de vorer-les com algo més que no pas un edifici. En aquestes
institucions es mantenen diversos tipus de comunicacions: entre mestres, entre
alumnes, entre pares, etc. establint uns vincles molts importants per els
infants, a més de trobar-se tot organitzar baix un espai i un temps.
L’espai i el temps han
d’afavorir un clima positiu a l’aula, havent un bona convivència entre
infants i docents i un ambient que afavoreixi l’aprenentatge i sempre es
tinguin en compte les necessitats dels infants.
Una bona estructuració del
temps i de l’espai afavorirà que es creïn vincles de qualitat i a que els
infants interioritzin poc a poc l’estructuració temporal i espacial.
Serà important que tot el
material estigui a l’abast dels nens i ells mateixos puguin agafar el que
vulguin o necessitin en un determinat moment i que quan hagin acabat ho guardin.
De manera que si tenen set, puguin agafar per ells mateixos l’aigua i després
deixar-la al seu lloc, afavorint la seva autonomia.
Els espais hauran d’estar
ben definits. Per exemple, si l’aula està separada per racons, el racó de
matemàtiques serà exclusivament per això. Sempre organitzarem l’espai dins de
les possibilitats que hi hagi en el nostre centre. A més ho farem actuant segon
les necessitats dels nens, adequant el millor possible l’espai i la
temporització per a ells, aconseguint també l’adquisició d’unes rutines i uns
hàbits.
Es important i necessari
que els docents vulguin millorar sempre la realitat que els envolta a les
aules. Els docents són els responsables de com sigui aquesta organització del
temps i dels espai, i contar amb un bon equip que es donin suport els uns als altres
sempre és molt avantatjós.
Un bon clima a l’aula
afavorirà uns vincles afectius segurs, però per això haurem de tenir en compte
que els infants no es sentin pressionats per el temps, que tinguin a mà tot el
material que vulguin, observar que es donin relacions de qualitat i si no es
això mirar de millorar aquest aspecte...
A més a més, hem de tenir
clar, que tot moment i tot espai en un centre es educatiu, des de les aules,
les cuines, el pati, el bany, tot. Es tracta de saber aprofitar-ho al màxim tenen
una bona organització i oferint un gran ventall de possibilitats als infants
per així tenir un millor desenvolupament.
Finalment, la
temporització en aquesta etapa sempre ha de ser flexible (respectant sempre les
rutines) per així adaptar-nos al ritme dels infants. Però sempre amb un mateix
ordre, per a que així els nens interioritzin mentalment l’estructura del dia.
Penso que
les competències que he treballat mitjançant aquesta entrada són la 1.2. Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació
professional, la 1.4. Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de
la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica i la 3.2. Aporta
reflexions en quant a l’organització del centre: distribució del temps i de
l’espai, dinàmiques de treball, coordinació entre professorat, relació amb les
famílies i amb el context proper; i contrasta aquestes reflexions amb
evidències
He triat aquestes competències ja
que he reflexionat sobre el que jo penso sobre el temps i l’espai i com haurien
de ser i fent conclusions sobre aquests factors.
Hola Andrea, he leído tu publicación y estoy totalmente de acuerdo contigo. Considero que el centro es un gran laboratorio de posibilidades y que el espacio y el tiempo son esenciales.
ResponderEliminarMuy interesante