A continuació, parlaré d’un horari d’un
centre al qual he anat per recopilar aquesta informació. On a més de poder
observar que existeixen dos horaris en funció de l’edat, les hores d’entrada i
el moment de la sortida del centre eren bastant rígides, sent l’altra part del
dia, molt més flexible segons interessos i necessitats.
Pel que respecta als infants de 12 a 3 anys,
l’horari establert cada dia era el següent:
Dels
12 mesos als 3 anys
|
|
7:30-9:30
|
Arribada dels
infants. Joc lliure.
|
9:30-10:00
|
Assemblea.
Hàbits d’higiene.
|
10-10:30
|
Esmorçar i
hàbits d’higiene.
|
10:30-11:30
|
Activitat del
dia. (psicomotricitat, taller, experimentació..)
|
11:30-12:00
|
Pati.
|
12:00:12:30
|
Hàbits i
relaxació.
|
12:30-13:00
|
Preparació dels
infants que no es queden a menjar.
|
13:00-13:45
|
Menjar i hàbits
d’higiene.
|
13:45-14:30
|
Sortida dels
nens que no es queden a dormir.
|
14:30-15:30
|
Sesta.
Recollida dels infants.
|
D’altra banda, l’aula dels nadons, al tenir aquests unes altres necessitats, mira d’adaptar-se més a ells.
Dels 4 als 12 mesos
|
|
7:30-9:30
|
Arribada dels
infants. Joc per l’aula.
|
9:30-9:45
|
Petita
assemblea. Canvi de bolquer. Preparació per menjar.
|
9:45-10:15
|
Esmorçar i
tornada a l’aula.
|
10:15-10:30
|
Hàbits
d’higiene.
|
10:45-11:00
|
Activitat
programada.
|
11:00:12:30
|
Sesta.
|
12:30-12:45
|
Hàbits
d’higiene i sortida al menjador.
|
12:45-13:15
|
Menjar, tonada
a l’aula i hàbits d’higiene.
|
13:15-13:45
|
Joc lliure i recollida
dels nens que no es queden a dormir.
|
13:45-14:30
|
Sesta dels nens
que es queden a dormir.
|
14:30-15:30
|
Recollida dels
infants que es queden a dormir.
|
En els dos
horaris, la part més important són les rutines, i a partir d’elles és d’on s’organitzen
les altres activitats. Mitjançant les rutines aconseguim que els infants
estableixin uns hàbits a la seva vida i que això els permeti aprendre un ordre
seqüenciat del dia a dia i sobretot oferir-los seguretat.
En aquest centre, el que més es treballava es
la pròpia autonomia (ja en totes les edats), seguint una metodologia activa, on
els nens són els protagonistes dels seus aprenentatges. A més es realitzen
moltes activitats d’experimentació, que permeten als nens adquirir els seus
propis aprenentatges, fent assimilacions i acomodacions de tot el que els
envolta. Sempre es parteix dels nens seguint una metodologia motivadora per a
ells, trobant també el joc lliure, el joc per racons, la psicomotricitat, la
música, tallers, en un ambient carregat d’estímuls, a més de càlid, agradable,
i segur.
Penso que totes les escoletes han de partir
d’uns similars ideals i que dins d’ells estiguin el d’una escola lliure,
democràtica, respectuosa, compensadora de desigualtats, conscienciada amb el
medi ambient i tot l’entorn que gira al seu voltant i on el màxim i primordial
objectius sigui el benestar dels infants, atenent a tots per igual.
A més és important el treball amb equip, i
que entre tot el professional del centre hi hagi una bona comunicació, així com
una bona relació, per fer més eficaç aquest treball cooperatiu, que resultarà
positiu pels infants.
D’altra banda, vaig poder observar com el
curs es divideix en tres trimestres. El primer trimestre coincideix amb el
període d’adaptació. Però les rutines, la psicomotricitat, els racons, els
taller, etc. perduren durant tot el curs d’una manera continua per aconseguir
un òptim desenvolupament.
En conclusió, dins d’aquesta etapa el que més
prima són les rutines i l’adquisició d’hàbit saludables, així com l’adquisició
de diverses habilitats, per aquest motiu tots els horaris haurien d’estar
enfocats a aconseguir aquests objectius.
Penso que
les competències que he treballat mitjançant aquesta entrada són la 1.1 Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l’hora de resoldre les
activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i a
l’assignatura, i la 3.2 Aporta reflexions en quant
a l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai, dinàmiques de
treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el
context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències.
He triat aquestes competències ja que he hagut d’anar a una
centre per recopilar la informació necessària i a partir d’allí he plasmat el
meu criteri sobre l’organització del temps i l’espai.
No hay comentarios:
Publicar un comentario