viernes, 3 de mayo de 2013

L’organització d’un centre escolar infantil


A continuació, parlaré d’un horari d’un centre al qual he anat per recopilar aquesta informació. On a més de poder observar que existeixen dos horaris en funció de l’edat, les hores d’entrada i el moment de la sortida del centre eren bastant rígides, sent l’altra part del dia, molt més flexible segons interessos i necessitats.

Pel que respecta als infants de 12 a 3 anys, l’horari establert cada dia era el següent:

                                   Dels 12 mesos als 3 anys                                  
7:30-9:30
Arribada dels infants. Joc lliure.
9:30-10:00
Assemblea. Hàbits d’higiene.   
10-10:30
Esmorçar i hàbits d’higiene. 
10:30-11:30
Activitat del dia. (psicomotricitat, taller, experimentació..)
11:30-12:00
Pati.
12:00:12:30
Hàbits i relaxació.
12:30-13:00
Preparació dels infants que no es queden a menjar.
13:00-13:45
Menjar i hàbits d’higiene.
13:45-14:30
Sortida dels nens que no es queden a dormir.
14:30-15:30
Sesta. Recollida dels infants.


D’altra banda, l’aula dels nadons, al tenir aquests unes altres necessitats, mira d’adaptar-se més a ells.

Dels 4 als 12 mesos
7:30-9:30
Arribada dels infants. Joc per l’aula.
9:30-9:45
Petita assemblea. Canvi de bolquer. Preparació per menjar.   
9:45-10:15
Esmorçar i tornada a l’aula. 
10:15-10:30
Hàbits d’higiene.
10:45-11:00
Activitat programada.
11:00:12:30
Sesta.
12:30-12:45
Hàbits d’higiene i sortida al menjador.
12:45-13:15
Menjar, tonada a l’aula i hàbits d’higiene.
13:15-13:45
Joc lliure i recollida dels nens que no es queden a dormir.
13:45-14:30
Sesta dels nens que es queden a dormir.
14:30-15:30
Recollida dels infants que es queden a dormir.

En els dos horaris, la part més important són les rutines, i a partir d’elles és d’on s’organitzen les altres activitats. Mitjançant les rutines aconseguim que els infants estableixin uns hàbits a la seva vida i que això els permeti aprendre un ordre seqüenciat del dia a dia i sobretot oferir-los seguretat.

En aquest centre, el que més es treballava es la pròpia autonomia (ja en totes les edats), seguint una metodologia activa, on els nens són els protagonistes dels seus aprenentatges. A més es realitzen moltes activitats d’experimentació, que permeten als nens adquirir els seus propis aprenentatges, fent assimilacions i acomodacions de tot el que els envolta. Sempre es parteix dels nens seguint una metodologia motivadora per a ells, trobant també el joc lliure, el joc per racons, la psicomotricitat, la música, tallers, en un ambient carregat d’estímuls, a més de càlid, agradable, i segur.

Penso que totes les escoletes han de partir d’uns similars ideals i que dins d’ells estiguin el d’una escola lliure, democràtica, respectuosa, compensadora de desigualtats, conscienciada amb el medi ambient i tot l’entorn que gira al seu voltant i on el màxim i primordial objectius sigui el benestar dels infants, atenent a tots per igual.

A més és important el treball amb equip, i que entre tot el professional del centre hi hagi una bona comunicació, així com una bona relació, per fer més eficaç aquest treball cooperatiu, que resultarà positiu pels infants.

D’altra banda, vaig poder observar com el curs es divideix en tres trimestres. El primer trimestre coincideix amb el període d’adaptació. Però les rutines, la psicomotricitat, els racons, els taller, etc. perduren durant tot el curs d’una manera continua per aconseguir un òptim desenvolupament.

En conclusió, dins d’aquesta etapa el que més prima són les rutines i l’adquisició d’hàbit saludables, així com l’adquisició de diverses habilitats, per aquest motiu tots els horaris haurien d’estar enfocats a aconseguir aquests objectius.



Penso que les competències que he treballat mitjançant aquesta entrada són la 1.1 Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l’hora de resoldre les activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i a l’assignatura, i la 3.2 Aporta reflexions en quant a l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai, dinàmiques de treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències.

He triat aquestes  competències ja que he hagut d’anar a una centre per recopilar la informació necessària i a partir d’allí he plasmat el meu criteri sobre l’organització del temps i l’espai.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario