viernes, 3 de mayo de 2013

Una observació d'aula


Encara que en aquest moment no estic fent pràctiques, degut a que les tinc convalidades, exposaré una observació passada en l’escoleta on les vaig realitzar. La següent aportació tracta d’una observació de tota la jornada:

8:30-09:30 h: En aquest període es realitza la primera entrada a l'escoleta. Es realitza una hora de joc lliure mentre s'espera que els nens vagin entrant a classe, fins que finalitza el període d'entrada. Quan els nens van arribant, aquests agafen la seva foto que està a la foto de casa, i la col·loquen a la foto de l'escoleta, és a dir, ells mateixos passen la seva assistència. A més, els pares en entrar deixen la llibreta pròpia de cada nen, en la qual escriuen fets significatius que han succeït (si no ha dormit bé, si no ha esmorzat, etc ...) per posar-ho en coneixement de les educadores, de la mateixa manera , en el moment de sortida de l'escoleta, les educadores apunten a la llibreta de cada nen si ha menjat bé, si ha dormit a la migdiada i tot tipus de dades d'interès per als pares, els quals es portaran la llibreta a casa i la retornaran l'endemà. Els nens, juguen amb tots els objectes disponibles a la classe, però sobretot, els més usats són els cotxes de joguines i els peluixos.

Em va agradar molt que els propis infants passessin la seva pròpia assistència, ja que és una manera de autoregular-se ells mateixos i que cada cop siguin més autònoms. Penso que el joc lliure és molt positiu ja que amb els infants es socialitzen i aprenen a fer-ho, a més d’anar incorporant noves estructures  cognitives.

9:30-10:30 h: Es comença fent l'assemblea. Tots els nens es seuen damunt d'un coixí i la seva educadora treu a Manuelita (una tortuga de peluix mascota de la classe) a continuació, l'educadora va cridant als nens de dos en dos, passant a saludar a Manuelita i donant-li dos petons i seguidament anant al bany a rentar-se les mans i així successivament fins que tots els nens han saludat a Manuelita. Mentrestant, els nens que ja s'han netejat les mans, esperen asseguts en uns bancs. Un cop tots estan a punt, formen un tren i es dirigeixen cap al menjador a dinar.

Penso que aquest moment no acabava d’estar ben del tot plantejat, ja que els primers nens que es van a rentar les mans, passen molta estona asseguts sense fer res i era molt complicat que estiguessin tranquils tanta d’estona.

10:30-11:30 h: Tots els nens surten a jugar al pati, però aquest dia només van sortir els de 2-3 anys ja que el sòl estava mullat per la pluja. A més, es realitza una segona entrada per als nens que no han anat a primera hora, però en aquesta ocasió, els pare no poden entrar dins del centre. En aquesta hora, els nens tenen joc lliure i són ells els que decideixen què fer, a què jugar, com i amb qui. El paper de l'educadora és un rol passiu, on es limita a observar i resoldre possibles conflictes que puguin sorgir. Un cop acabada l'hora, els nens recullen tot el pati i entren per classe.

L’hora del pati acabava sent un moment molt estimulant per als infants, on a més de ajudar al seu desenvolupament físic i cognitiu, els nens havien de interioritzar les conductes socials acceptades i a més posar-les en pràctica. Sempre sorgien conflictes per culpa de les joguines, però eren positives ja que els nens havien de saber manejar la situació (i en el cas de que no es controles, era quan l’educadora feia de mediadora.

11:30-00:30 h: Es va realitzar una activitat de taller amb 5 dels nens. L'educadora i jo juntament amb cinc nens, ens dirigim a l'aula especial de taller. Un cop allà, l'educadora va proporcionar a cada nen un full de paper i els va donar un got de plàstic amb aigua, sabó i pintura, a més d'una palleta. L'objectiu era que els nens bufaran per la palleta i fessin bombolles amb el sabó de manera que sortissin del vas i amb el tint que tenia pintes el paper. Un cop es va acabar el temps, l'educadora va posar els papers a eixugar i ens vàrem dirigir tots cap al aula.

Amb aquesta sessió, l’educadora pretenia buscar diverses eines amb les quals poder dibuixar i que els infants aprenguessin com l’aigua tenyida servia per tintar. I encara que els nens varen participar activament en aquesta activitat, penso que va estar massa estructurada i dirigida, ja que era l’educadora la que va establir tot el procediment de l’activitat. A més, aquesta activitat es va quedar aïllada, descontextualitzada i oblidada, per això mateix no penso que els infants acomodar la informació rebuda.

12:30-13:00 h: Ens reunim tots els grups de 2-3 anys i l'educadora Patri, els va explicar un conte fent ús d'unes titelles de paper que tenia. El conte s’anomenava "En Joan Brut", que era un nen que anava molt brut i tots els animals que es trobava al seu pas (un esquirol, un ocell, un porc) no volien jugar amb ell perquè feia molta pudor, així que Joan en veure el rebuig per part de tots els animals va decidir dutxar i tots els seus amics van voler jugar-hi. Amb aquest conte l'educadora pretenia inculcar als nens la gran importància dels hàbits d'higiene, i em vaig adonar compte, que era una eina útil per a inculcar valors, ja que tots els nens estaven fascinats escoltant atentament el conte. Mentre Patri anava explicant el conte, Marilina, una altra educadora de 2-3 anys, anava cridant per parella als nens per anar a netejar les mans. Un cop tots els nens van tenir les mans netes Patri els va cantar la cançó de "Nyam-Nyam" i formant tres trenets es van anar cap al menjador. A més, els nens que no es quedaven a dinar al menjador anaven sent recollits pels pares.

Vaig trobar negatiu el fet d’interrompre l’escola del conte per netejar-se les mans, ja que els nens estaven tots atents i el fet de fer-los aixecar i que anessin al bany, els feia rompre tota aquesta concentració i atenció, a part de no poder gaudir de la historia.

13:00-14:00 h: Hora de dinar. A les quatre noies que som de pràctiques ens van donar el menjar i com va dir Teresa, la directora del centre, "en aquesta escoleta tot el que tenim ho compartim" i mentre menjàvem, anàvem vigilant que tots els nens es mengessin el seu menjar.

Em va cridar molt l’atenció l’autonomia dels nens a l’hora de menjar sols, era un aspecte que aquesta escoleta treballava molt.

14:00-14:30 h: En acabar de dinar, vaig acompanyar a tots els nens a que es netejaran les dents i la cara i en la mesura que anaven acabant, anaven entrant a l'habitació on fan la sesta. A més, molts dels nens també eren recollits pels seus pares, ja que no es quedaven a dormir.

L’intercanvi d’informació és feia mitjançant la llibreta i no es deixava entrar als pares dins de centre. Es deixava sortir als infants a mesura que les educadores veien als pares a la barrera de fora. Penso que ves set molt profitós en contacte cara a cara i el poder compartir informació directament entre ells per tal d’afavorir la creació de vincles.



Penso que les competències que he treballat mitjançant aquesta entrada són la 1.2 Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional, la 1.3 Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica, y la
3.1. Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre.
He triat aquestes  competències ja que mitjançant aquesta observació m’he realitzat preguntes a jo mateixa sobre la pràctica observada per poder contrastar si el que vaig vorer s’identificava amb una bona pràctica o no.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario