viernes, 3 de mayo de 2013

Falses creences d’una mestre


A continuació parlaré d’un hipotètic cas on s’observa un nen amb un caràcter un poc inestable, i segons el dia es mostra d’una manera o d’una altra: alegre, cansat, apàtic, etc. Fins que arriba un dia, on el nen adopta un caràcter més agressiu i molest, pegant inclús als seus companys. Que faria una mestra davant d’aquesta situació?

Possibles falses creences de la mestra.

Penso que el primer que una mestra podria pensar és que “la culpa la tenen els pares” i que aquest nen es comporta així perquè és a lo que està avesat, etiquetant ja, d’alguna manera, als pares com a persones i als pares com a educadors (sense saber realment com són). A més, tenir aquest prejudici és una manera de tractar a l’infant com un cas perdut, perquè si els pares l’eduquen així, com puc jo com a mestra canviar-li l’actitud que a aprés dels seus referents?.

A més, davant d’una absència de control per part de la mestra sobre l’actitud del nen, crec que seria bastant comú recórrer al càstig (recurs poc educatiu) sense aconseguir abordar el possible problema que pugui tenir el nen.

Segurament que la mestra només cridarà l’atenció del nen quan aquest tingui un comportament no desitjat però, en canvi, quan aquest tingui una bona actitud, passarà desapercebut sense rebre reforçaments positius. A més, serà un nen que la pròpia mestra ignorarà tot el possible, ja que li resulta molest, fins i tot podent acabar agafant-li mania. Tot això despertarà una major inseguretat en l’infant que pot ser, es manifesti amb un pitjor comportament.

 A més, es té la mala costum de culpar sempre als mateixos davant de conflictes que sorgeixen a l’aula. D’aquesta manera si hi ha un nen que plora “segur que ha estat fulanito que l’hi ha pegat”. Acusant amb els ulls tancats a aquest nen sense interessar-se per saber que és el que realment ha passat, sentint-se aquest amb aquesta pressió damunt.

Com ajudar a canviar una actitud així d’una mestra?

Davant una situació així, el que hauria de fer qualsevol professional, seria plantejar-se hipòtesis de per què es dóna aquest comportament, observa quan es produeix,  pensar per què pot ser degut etc. i a partir d’allí cercar possibles solucions. També seria interesant parlar amb els pares, ja que podria ser que aquest comportament es degués a alguna problemàtica viscuda dins d’aquest àmbit. Sabent què és el que li passa al nen, es podrà actuar de la manera que ell necessita, i que de fet, reclama encara que amb una actitud molesta.

A més, reforçar positivament els bons comportaments i les bones actuacions , serà imprescindible, ja que si el nen només rep comentaris negatius, crearà una gran inseguretat i mal concepte sobre ell mateix i la seva persona.

Si el nen viu una situació de conflicte, tenir una bona comunicació amb les famílies serà essencial, a més de determinar unes mateixes pautes d’actuació, que tinguin concordança.
Saber donar les respostes necessàries a l’infant, tenir paciència, actuar amb professionalitat, i afavorir un espai tranquil i càlid, seran eines que ajudaran al nen a confiar amb la mestra.

Encara que molts de cops ens deixem influir per els prejudicis, ja que és a lo que estem avesats, hem de fer tots un esforç i saber-los deixar de costat, i en lloc d’etiquetar, hem d’aprendre a indagar sempre sobre el per què de les coses ja que ens ajudarà a actuar d’una manera més acertada.



Penso que les competències que he treballat mitjançant aquesta entrada són la 1.2 Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional, la 1.4.     Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica, 2.2. Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre, 4.3. Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d'un recull d'informació.

He escollit aquestes competències ja que he hagut de reflexionar sobre el cas esmentat i saber identificar si era o no era una pràctica acertada, a més d’arribar a unes hipòtesis per identificar perquè es produïen aquells fets. Per poder arribar a aquestes hipòtesis he hagut de identificar les creences que jo penso que la mestre podria tenir, a partir de les meves pròpies.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario